HET GEZONDE ALTERNATIEF

Bewegen is gezond, we we weten het allemaal. We krijgen regelmatig te horen dat minimaal een half uur per dag ‘matig intensief’ bewegen goed voor ons is.
Bij veel mensen roept dit vragen op. Zoals, wat is ‘matig intensief bewegen’ ? Waarom een half uur en hoe dan? Hoe regel ik dat elke dag? En andere vragen zoals: Is bewegen echt wel goed? Ik krijg juist pijn als ik beweeg! Wat een onzin, vroeger had je ook geen sportscholen e.d.
Toch is het echt zo. Ons leven is in vergelijking met decennia geleden flink veranderd. Bijna iedereen vervoert zich met de auto, het OV, de elektrische fiets, scooter, brommer e.d. Ons werk is veelal zittend of met weinig fysieke inspanning, waar onze aken grootouders nog veelal fysieke arbeid verrichtten.
Het moderne lichaam wordt op een hele andere wijze belast. Zitten is funest voor ons lichaam. De hele dag achter een beeldscherm geeft hoofd, nek en schouderklachten, en ga zo maar door. Kortom bewegen is een must, maar kan ook lastig zijn als je al klachten hebt. Daarom is sporten onder deskundige begeleiding, medische fitness, een goede oplossing om je klachten te lijf te gaan!

Wat is medische Fitness?
Medische fitness is verantwoord bewegen met als doel je fysieke belastbaarheid te vergroten en/of te behouden op een niveau waardoor je in het dagelijks leven goed kunt functioneren. Makkelijk de trap op en af zonder in ademnood te komen. Mee kunnen met uitstapjes, omdat je conditie goed genoeg is om voldoende lang te kunnen wandelen of fietsen. In staat zijn je eigen boodschappen te doen.
Medische fitness is dus niet intensief sporten!, maar gericht op het vergroten en/of behouden van je fysieke conditie met eventuele tijdelijke of definitieve fysieke beperkingen.
Bij Inspirante doe je samen met ons een uitgebreide intake om je doelen in kaart te brengen, de haalbaarheid te toetsen aan je fysieke gesteldheid en in welk tijdsbestek dit voor haalbaar is.
Naast de lichamelijke inspanning hebben wij ook oog voor de mentale uitdaging, die om de hoek komt kijken bij structureel bewegen. We kennen allemaal die momenten wel waarop we neigen op te geven, bijvoorbeeld: “Vandaag ga ik maar niet dan haal ik dat een andere keer wel in”. Onbewust weet je dat er niets in te halen valt. Je kunt niet de ene dag verstek laten gaan en de keer erop dubbel zo hard trainen met de verwachting dat dit hetzelfde positieve effect geeft. Maar de gedachte is heel begrijpelijk.
Bij Inspirante word je begeleid bij het bewegen én het gemotiveerd blijven om te blijven bewegen.

Maatwerkprogramma
Bij medische fitness wordt door een fysiotherapeut samen met jou een programma op maat gemaakt aan de hand van de meting bij de intake.
Dit programma kan uit meerdere onderdelen bestaan, zoals oefeningen op fitnessapparatuur, losse grondoefeningen, oefeningen buiten, oefeningen die je tussendoor thuis kan doen. Dit kan een individueel programma zijn en als je het leuk vindt kun je ook met groepslessen, al dan niet buiten, meedoen.
Je op maat gemaakte programma wordt elke maand geëvalueerd of eventueel eerder als je merkt dat er bepaalde dingen niet lekker lopen of juist te makkelijk gaan. De bedoeling is dat je zelf de regie krijgt en gaat ervaren hoe het voelt om je fysiek in te spannen, hoe je lichaam voelt en vooral hoe het voelt om je goed te voelen!!